Zespoły objawowe w uszkodzeniu nerwów obwodowych

Do zespołów objawowych w uszkodzeniu nerwów obwodowych należy zespół uszkodzenia nerwu obwodowego, zespół wielonerwowy, zespół miopatyczny, zespół porażenia psychogennego, zespół ogona końskiego i zespoły korzeniowe.

Zespół uszkodzenia nerwu obwodowego

Zespół uszkodzenia nerwu obwodowego jest skutkiem ucisku mechanicznego lub uszkodzenia pojedynczego nerwu obwodowego. Zespół charakteryzuje się osłabieniem lub zniesieniem siły mięśniowej mięśni unerwianych przez uszkodzony nerw, zaburzeniem czucia a nawet zmian troficznych w obrębie skóry.

Zespół wielonerwowy

Zespół wielonerwowy jest wynikiem symetrycznego uszkodzenia wielu nerwów obwodowych, najczęściej w przebiegu zakażenia, zatrucia, zaburzenia metabolicznego. Do objawów uszkodzenia należą: osłabienie siły mięśniowej, zanik mięśni, zniesienie odruchów, zaburzenia czucia typu "skarpetek i rękawiczek" oraz zmiany troficzne skóry.

Zespół miopatyczny

Zespół miopatyczny to zaburzenie dotyczące całego układu mięśniowego, które powstaje w wyniku zapalenia wielomięśniowego, miopatii, dystrofii mięśniowej. Do charakterystycznych cech zespołu zaliczają się: zaniki mięśni obręczy barkowej i miedniczej, osłabienie siły mięśniowej.

Zespół porażenia psychogennego

Zespół porażenia psychogennego jest stanem, w którym reakcje histeryczne (wstrząs psychiczny) powodują zaburzenia układu nerwowego np. zniesienie siły mięśniowej jednej lub wszystkich kończyn niewynikające z zaburzeń organicznych.

Zespoły korzeniowe

Zespoły korzeniowe to zaburzenia występujące w przebiegu ucisku danego korzenia rdzeniowego (wypadnięcie krążka międzykręgowego, guz) charakteryzujące się promieniowaniem bólu, zaburzeniem czucia w obrębie unerwienia korzenia rdzeniowego, osłabieniem siły mięśniowej.

Zespół ogona końskiego

Zespół ogona końskiego jest wyrazem uszkodzenia dolnych korzeni rdzeniowych wychodzących z końcowych części rdzenia kręgowego najczęściej w przebiegu guza, wypadnięcia krążka międzykręgowego. Manifestuje się, jako asymetryczne bóle okolicy krocza, krzyżowej, zaburzenia czucia, osłabienia siły mięśniowej, zniesienie odruchu skokowego, zaburzenia zwieraczy.