Napięciowy ból głowy

Napięciowy ból głowy to samoistnie powstający obustronny ból z obecnością zmiennych objawów towarzyszących. Jest najczęściej występującym bólem głowy, częściej u kobiet niż mężczyzn. Przyczyna napięciowego bólu głowy nie została jeszcze poznana.

Napady bólu głowy o typie napięciowym wywoływane są najczęściej przez czynniki:
- stres, lęk;
- alkohol, palenie papierosów;
- zmiany warunków pogodowych;
- głód.

Objawy bólu głowy typu napięciowego

Napady bólu głowy trwają od kilku godzin do kilku dni. Można dzięki temu wyróżnić epizodyczny oraz przewlekły ból głowy. Ból jest zwykle obustronny, trudny do zlokalizowania, o średnim nasileniu, rozpierający lub ściskający. Dodatkowo pojawia się wzrost napięcia i wrażliwości na dotyk mięśni głowy. Zwykle nie występują równocześnie objawy dodatkowe w postaci nudności czy wymiotów. Aktywność fizyczna nie wpływa na nasilenie bólu.

Rozpoznanie obejmuje badanie ogólne i neurologiczne, które nie wykazują żadnych nieprawidłowości.

Leczenie bólu głowy typu napięciowego

Leczenie polega na doraźnym stosowaniu głównie niesteroidowych leków przeciwzapalnych (kwas acetylosalicylowy, ibuprofen, ketoprofen), paracetamolu. W przypadku częstych napadów bólu zaleca się przyjmowanie przez chorego antydepresantów (amitryptylina), leków przeciwlękowych (benzodiazepiny).

1) A. Szczeklik: "Choroby wewnętrzne", Tom II.