Migrena

Migrena jest jednostką chorobową powszechnie znaną od wielu lat. Charakteryzuje się obecnością uporczywych i nawracających bólów głowy występujących jednostronnie. Szacuje się, że w Polsce na migrenę choruje 10 proc. ludzi. Choroba częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn.

Przyczyna migreny pozostaje jak dotąd niewyjaśniona. Dużą rolę w powstawaniu migreny odgrywa komponenta naczyniowa. W pierwszym etapie dochodzi do skurczu naczyniowego w obrębie tętnicy szyjnej, w dalszej kolejności do rozkurczu i pojawienia się objawów bólowych. Istotne są również czynniki metaboliczne i genetyczne.

Napady migreny mogą być prowokowane przez wiele czynników. Należą do nich przede wszystkim:
- warunki pogodowe;
- stres, odprężenie;
- miesiączka;
- pożywienie (np. czekolada, wino, sery);
- leki (np. doustne środki antykoncepcyjne);
- alkohol, kofeina;
- światło, hałas.

Podział i objawy kliniczne migreny

1. Migrena bez aury (najczęstsza postać migreny) trwa zwykle 4-72 godziny a napadowi migrenowemu towarzyszą połowiczny ból głowy, ból o charakterze pulsującym, o średnim nasileniu, ale upośledzający normalne funkcjonowanie, nasilający się podczas aktywności fizycznej. Ponadto mogą wystąpić nudności, wymioty, światłowstręt oraz wrażliwość na dźwięki.

2. Migrena z aurą charakteryzuje się objawami nasilającymi w ciągu kilku min., które trwają do 60 min. Po tym czasie nastaje krótka przerwa bez objawów. Zaburzenia wzrokowe występują pod postacią ruchomej i migoczącej plamki w środku pola widzenia. Inne objawy zwiastunowe to zaburzenia mowy, zawroty głowy, szum w uszach, zaburzenia ruchu.

3. Dziecięce zespoły okresowe
- cykliczne wymioty;
- migrena brzuszna;
- łagodne napadowe dziecięce zawroty głowy.

4. Migrena siatkówkowa objawiająca się, jako mroczki i zaniewidzenia.

5. Powikłania migreny
- migrena przewlekła (napady migreny występują przez przynajmniej 15 dni w ciągu jednego miesiąca przez okres ostatnich 3 miesięcy);
- stan migrenowy (napad migreny trwający dłużej niż 72 godz.);
- przedłużona aura bez zawału mózgu (obecność objawów neurologicznych, prawidłowe badania neurooborazowe);
- migrenowy zawał mózgu (obecność objawów neurologicznych, w badaniach neuroobrazowych cechy udaru niedokrwiennego mózgu);
- drgawki aktywowane migreną.

6. Migrena prawdopodobna

1) A. Szczeklik: "Choroby wewnętrzne", Tom II.