Leczenie choroby Alzheimera

Leczenie choroby Alzheimera polega na łagodzeniu objawów. Początkowo (stadium początkowe i średniozaawansowane) chory przyjmuje inhibitory acetylocholinesterazy (donepezyl, rywastygmina, galantamina), które powodują stymulację receptora dla acetylocholiny. Acetylocholina jest neuroprzekaźnikiem przekazującym informację pomiędzy komórkami mózgu, co jest warunkiem jego prawidłowego funkcjonowania (m.in. procesów zapamiętywania i pamięci).

W średnozaawansowanym i zaawansowanym stadium antagonistę receptorów NMDA dla glutaminianu (memantynę). Glutaminian bierze udział w procesach uczenia się i pamięci, ale w nadmiarze uszkadza i powoduje śmierć neuronów. Leczenie depresji polega na przyjmowaniu inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI) oraz leków modyfikujących przekaźnictwo noradrenergiczne (citalopram, srtralina, wenlafaksyna).

Stany psychotyczne leczy się neuroleptykami (haloperidol, promazyna, chlorpromazyna, szczególnie olanzapina i risperidon). Ponadto stosuje się m.in. leki przeciwpadaczkowe (karbamazepina, kwas walproinowy), poprawiające przepływ (preparaty Ginko biloba) i metabolizm mózgowy (piracetam) oraz wymiatacze wolnych rodników tj. selegilina i alfa-tokofetol.

W spowolnieniu postępu choroby sprzyjają: treningi pamięci i orientacji, stymulacja intelektualna i różnorodność bodźców tj. muzykoterapia, unikanie zmian i pośpiechu, stworzenie choremu bezpiecznego otoczenia, podpisywanie przedmiotów, usuwanie niebezpiecznych przedmiotów, umiejętna komunikacja z chorym za pomocą krótkich zdań, odpowiednia dieta (np. dieta śródziemnomorska) i ewentualnie rehabilitacja.

1) A. Szczeklik: "Choroby wewnętrzne", Tom II.
3) L.P. Rowland: "Neurologia Merritta", red. H. Kwieciński, A.M. Kamińska.