Ataksja

Ataksja jest zaburzeniem ruchu polegającym na wykonywaniu nieskoordynowanych ruchów. Ruchy są nieprecyzyjne i niesprawne. U chorego brak obecności ruchów mimowolnych, niemożności wykonania ruchów przez osłabione mięśnie (niedowładów). Wyróżnia się ataksję móżdżkową i rdzeniową (tylnosznurową).

Ataksja móżdżkowa

Móżdżek reguluje napięcie mięśniowe i równowagę ciała, powoduje, że ruchy są płynne i ekonomiczne. Jego uszkodzenie prowadzi do zaburzeń w wykonywaniu ruchów precyzyjnych oraz trudności w utrzymywaniu równowagi.

Ataksja móżdżkowa manifestuje się chwiejną postawą ciała, chory często pada na ziemię, ma trudności z utrzymaniem równowagi, chód jest na szerokiej podstawie, pojawia się drżenie zamiarowe, dysmetria, trudności w wykonaniu szybkich naprzemiennych ruchów, zaburzenie mowy (fonacji), zaburzenie ruchu gałek ocznych (oczopląs), obniżone napięcie mięśni i osłabienie siły mięśniowej.

Do uszkodzenia móżdżku dochodzi w wyniku guza móżdżku, urazu, zaburzeń krążenia, udaru, krwotoku, zapalenia, chorób metabolicznych, zwyrodnieniowych, stwardnienia rozsianego, zatrucia czy wad rozwojowych.

Ataksja rdzeniowa

Ataksja rdzeniowa powoduje zaburzenia czucia dotyku, położenia i wibracji. Objawia się utratą płynności ruchów i ich koordynacji, zaburzeniem równowagi. Zaburzenia równowagi nasilają się przy próbie zamknięcia oczu w pozycji stojącej. Powstaje w wyniku uszkodzenia rdzenia kręgowego w rezultacie urazu, zwyrodnienia, polineuropatii, poprzecznego zapalenia rdzenia, stwardnienia rozsianego, ucisku rdzenia, guza rdzenia, zmian naczyniowych, wiądu rdzenia, niedoboru witaminy B12.