Urazy rdzenia kręgowego

Uszkodzenia rdzenia kręgowego powstają wskutek ciężkich urazów i prowadzą przeważnie do nieodwracalnych konsekwencji, w połowie przypadków nawet do śmierci. Przyczyną takiego uszkodzenia są przeważnie wypadki drogowe, upadki (szczególnie osoby starsze), urazy sportowe (rugby, jazda konna, nurkowanie), rany postrzałowe i kłute. Najczęściej uszkodzeniu ulega odcinek szyjny rdzenia.

Mechanizm urazu kręgosłupa jest najczęściej zgięciowy, zgięciowo-rotacyjny lub wyprostny. Dochodzi do uszkodzenia krążka międzykręgowego, trzonów kręgów, aparatu więzadłowo-torebkowego oraz zwichnięcia kręgów, rozerwania opony twardej i tkanki nerwowej. W rezultacie następuje stłuczenie, ucisk, naciągnięcie, rozerwanie, przecięcie (rany kłute) a nawet zmiażdżenie rdzenia kręgowego. Także w wyniku niedokrwienia, obrzęku, wytworzenia wolnych rodników może dojść do wtórnego uszkodzenia rdzenia.

Podział urazów rdzenia kręgowego

1. Uszkodzenie ogona końskiego
2. Wstrząśnienie rdzenia kręgowego
3. Zespół Browna-Sequarda
4. Całkowite przerwanie rdzenia kręgowego

Ogon koński utworzony jest przez ostatnie nerwy odchodzące od rdzenia kręgowego. Jego uszkodzenie doprowadza do porażenia wiotkiego (obniżenie napięcia mięśniowego, zanik mięśni, drżenie mięśni, zniesienie odruchów w kończynie) i utraty czucia w miejscu zaopatrywania przez uszkodzone korzenie z porażeniem pęcherza moczowego i odbytnicy, zaburzeniem erekcji i ejakulacji włącznie.

Wstrząśnienie rdzenia kręgowego powoduje wystąpienie przejściowych objawów ustępujących najpóźniej po kilku godzinach. Objawia się porażeniem i utratą czucia poniżej miejsca uszkodzenia.

Zespół Brown-Sequarda polega na połowicznym uszkodzeniu rdzenia kręgowego, którego objawami są: utrata czucia bólu i temperatury po stronie przeciwnej oraz utratę czucia wibracji i położenia w stawach, porażenie po tej samej stronie ciała i poniżej uszkodzenia.

Całkowite przerwanie rdzenia kręgowego objawia się jakimkolwiek brakiem czucia i czynności ruchowych poniżej miejsca uszkodzenia.

Innym zespołem, z którym można się spotkać jest centralne uszkodzenie rdzenia kręgowego odnoszące się bardziej do kończyn górnych niż dolnych. Z kolei odwracalny zespół przedni rdzenia kręgowego charakteryzuje się jedynie niewielkim zaburzeniem czucia poniżej urazu przy prawidłowym zachowaniu czucia wibracji i ułożenia w stawach, związany jest najczęściej z wypadnięciem krążka międzykręgowego.

2) L.P. Rowland: "Neurologia Merritta", red. H. Kwieciński, A.M. Kamińska.