Skąpodrzewiaki

Skąpodrzewiaki (łac. oligodendroglioma) są złośliwymi guzami charakteryzującymi się powolnym wzrostem. Rzadko występują u dzieci, przeważnie rozpoznawane są u mężczyzn w średnim wieku.

Pierwszym objawem są zwykle napady padaczkowe pojawiające się ze względu na lokalizację guza w korze płata czołowego, sporadycznie skroniowego i ciemieniowego oraz strefie podkorowej mózgu.

Diagnostyka skąpodrzewiaków

Objawy kliniczne skąpodrzewiaków zwykle są niecharakterystyczne. Podstawą rozpoznania są badania obrazowe tj. tomografia komputerowa (CT), rezonans magnetyczny (MR). Ostatecznym badaniem potwierdzającym skąpodrzewiaka jest badanie histopatologiczne.

Leczenie skąpodrzewiaków

Leczenie skąpodrzewiaków zależy od stanu pacjenta. Przy niskiej złośliwości guza i odpowiednim leczeniu objawowym chory pozostaje jedynie pod stałą obserwacją. W przypadku postępu choroby nowotworowej, nasilania się objawów i niebezpiecznej lokalizacji procesu zalecanym leczeniem jest chirurgiczne usunięcie guza, chemioterapia i radioterapia.

Skąpodrzewiaki cechują się dobrą odpowiedzią szczególnie na chemioterapię (np. winkrystyna, prokarbazyna, CCNU-lomustyna). Ponadto istnieje możliwość nawrotu choroby (często po 5 latach), dlatego chorzy powinni wykonywać systematyczne badania kontrolne. Po skutecznym leczeniu 5-letnie przeżycie wynosi 50-70 proc.

2) L.P. Rowland: "Neurologia Merritta", red. H. Kwieciński, A.M. Kamińska.