Pytania neurologiczne » Padaczka (epilepsja) » Bóle głowy a diagnostyka epilepsji u dziecka

Bóle głowy a diagnostyka epilepsji u dziecka

Od jakiegoś czasu syn (8 lat) odczuwa częste i silne bóle głowy. Dodatkowo jest wtedy blady zaś oczy ma bardzo podkrążone (zasinienie).

Po wykonaniu EEG dostał skierowanie na TK gdyż zapis nie mieścił się w granicach normy wiekowej:
Obserwuje się zmiany ogniskowe w odprowadzeniach skroniowych lewych.... w czasie FS w odprowadzenich skroniowych i mniej wyraźnie skroniowo ciemieniowych lewych widoczne są poj. zespoły fali ostrej z wolną.

Lekarka zasugerowała, iż dalsza diagnostyka jest w celu potwierdzenia padaczki, przy czym obecnie poza bólami głowy syn nie ma żadnych objawów chorobowych.

Jednak w dzieciństwie (od 6 miesiąca życia do ok 5 lat) miewał ataki jak sądziłam bezdechu afekrywnego. Kiedy ataki te zaczęły się powtarzać, a syn miał wówczas około 1,5 roku (wywrócenie gałek ocznych, bladość, zanik oddechu, zsinienie, wyprężenie ciała w łuk, a po ponownym złapaniu oddechu zaśnięcie - wszystkie bez wyraźnej przyczyny) trafiłam do neurologa dziecięcego który zalecił EEG, jednak w zapisie nie było żadnych nieprawidłowości i lekarz postawił diagnozę *bezdech afektywny*.

Nie były wykonywane inne badania ani dalsze konsultacje. Ataki z każdym przybierały na sile, a ostatni jaki miał syn (około 5 roku życia) był zakończony drgawkami.

Czy możliwe jest, że już wówczas były to ataki epilepsji, i czy miały szanse nieleczone ustąpić? I jednocześnie czy obecne bóle głowy i nieprawidłowy wynik EEG świadczy o tym że choroba nawraca?

Gosia

Występujące we wczesnym dzieciństwie napady padaczkowe mogą ustąpić z czasem, zwykle związane jest to z początkową niedojrzałością układu nerwowego. Obecne dolegliwości mogą być spowodowane padaczką, jednak warto wykonać badanie CT. Oczywiście włączenie leczenie farmakologicznego tylko w przypadku pewnego rozpoznania padaczki.

lek. Tomasz Tykocki