Krwotok śródmózgowy

Krwotok śródmózgowy to krwawienie do miąższu mózgu, występuje w rejonach mózgu unaczynionych przez małe tętnice przeszywające zaopatrujące jądra podstawy, wzgórze, pień mózgu.

Wśród przyczyn znajduje się przede wszystkim nadciśnienie tętnicze, ale również podeszły wiek, palenie tytoniu, nadmierne spożycie alkoholu, angiopatia amyloidowa, czyli odkładanie się nierozpuszczalnego białka w naczyniach, malformacje naczyniowe, guzy mózgu, stosowanie leków pobudzających centralny układ nerwowy, przedawkowanie leków przeciwzakrzepowych i trombolitycznych, urazy.

Objawy krwotoku śródmózgowego

Do objawów krwotoku śródmózgowego należą: ból głowy, wymioty, zaburzenia ruchowe i czuciowe, zaburzenia mowy, zaburzenia przytomności, w przypadku krwotoku do mózgu nawet śpiączka i niedowład czterokończynowy, a przy przebiciu do układu komorowego nawet śmierć.

Rozpoznanie ustala się w oparciu o objawy neurologiczne, tomografię komputerową (CT), angio-CT i rezonans magnetyczny. Nakłucie lędźwiowe w przypadku krwotoku śródmózgowego jest przeciwwskazane. Leczenie krwotoku śródmózgowego jest objawowe, a w przypadku dużych krwotoków wymagana jest interwencja neurochirurgiczna. Śmiertelność w przypadku krwotoku śródmózgowego jest większa w porównaniu z udarem niedokrwiennym.

1) L.P. Rowland: "Neurologia Merritta", red. H. Kwieciński, A.M. Kamińska.
2) A. Szczeklik: "Choroby wewnętrzne", Tom II.