Guzy rdzenia kręgowego

Guzy rdzenia kręgowego pochodzą z komórek samego rdzenia, korzeni nerwowych, opon, czy naczyń krwionośnych. Znacznie częściej spotykane są nerwiakowłókniaki, oponiaki i wyściółczaki, rzadziej guzy przerzutowe i gwiaździaki. Można je podzielić ze względu na lokalizację na guzy wewnątrzrdzeniowe i zewnątrzrdzeniowe (wewnątrztwardówkowe i zewnątrztwardówkowe). Nowotwory wewnątrzrdzeniowe występują rzadko, częściej u dzieci. Zaś zewnątrzrdzeniowe spotykane są częściej u dorosłych.

Guzy zewnątrzrdzeniowe

Guzy zewnątrzrdzeniowe lokalizują się w obrębie kilku segmentów i powodują ogniskowe odchylenia od stanu prawidłowego. Objawy związane są przede wszystkim z uciskiem guza na korzenie rdzeniowe, a w zaawansowanym procesie mogą doprowadzić do całkowitego zajęcia przekroju rdzenia kręgowego. Dolegliwości objawiają się w postaci ograniczonego do pewnego obszaru bólu, drętwienia i mrowienia, w dalszej kolejności pojawiają się trudności przy ruchach kończyn, zanik mięśni zależny od zajętych procesem patologicznym korzeni nerwowych i zaburzenia funkcji zwieraczy.

Guzy wewnątrzrdzeniowe

Guzy wewnątrzrdzeniowe zajmują zwykle wiele segmentów z możliwością zajęcia całego rdzenia kręgowego. Objawy mogą być podobne jak w przypadku guzów zewnątrzrdzeniowych lub manifestować się w postaci zaburzenia czucia bólu i temperatury. Z możliwością dalszej utraty czucia w postaci czucia wibracji i położenia części ciała. Pojawić się może także osłabienie mięśni kończyn z wygasaniem odruchów własnych mięśni. Mięśnie rąk mogą zanikać prowadząc do powstania tzw. ręki szponiastej. Zwykle występują bóle karku i barków oraz zaburzenia zwieraczy.

1) L.P. Rowland: "Neurologia Merritta", red. H. Kwieciński, A.M. Kamińska.
2) A.J. Moore, D.W. Newell: "Neurosurgery Principles and Practice".