Guzy nerwów czaszkowych

Guzy nerwów czaszkowych, czyli nerwiaki (łac. neurinoma) są dobrze odgraniczonymi guzami otoczonymi torebką łącznotkankową. Choroba dotyczy najczęściej nerwu słuchowego, trójdzielnego, rzadziej twarzowego, językowo-gadłowego, błędnego i podjęzykowego.

Nerwiak nerwu słuchowego to zmiana łagodna powstająca z osłonki nerwu, głównie jego gałęzi przedsionkowej. Rozrost guza jest powolny i odbywa się w przewodzie słuchowym wewnętrznym oraz w okolicy kąta mostowo-móżdżkowego powodując przemieszczenie struktur tj. most, móżdżek, nerwy czaszkowe. Do objawów należą: szum w uszach, zaburzenia chodu, zawroty głowy, utrata słuchu. Przy większych rozmiarach guza występują ponadto bóle głowy, nudności, wymioty, zaburzenia widzenia w postaci podwójnego widzenia, zaburzenia koordynacji ruchowej, oczopląs, osłabienie mięśni twarzy, drętwienie twarzy, wodogłowie.

Nerwiak nerwu trójdzielnego objawia się odczuciem mrowienia, drętwienia i bólem w okolicy unerwianej przez nerw trójdzielny, osłabieniem żucia.

Diagnostyka opiera się na badaniu rezonansem magnetycznym (MR) z podaniem gadoliny i tomografii komputerowej (CT), badaniu słuchowych potencjałów wywołanych z pnia mózgu oraz audiometrycznym.

Leczenie nerwiaków polega na mikrochirurgicznym usunięciu guza. Wyniki pooperacyjne są zadowalające i zależą od rozmiarów guza.

1) L.P. Rowland: "Neurologia Merritta", red. H. Kwieciński, A.M. Kamińska.