Choroba Parkinsona

Choroba Parkinsona jest chorobą zwyrodnieniową struktur mózgu, szczególnie jąder podkorowych, czyli istoty szarej leżącej w głębi półkul mózgu. Dochodzi w niej do zaniku komórek dopaminergicznych istoty czarnej, który prowadzi do niedoboru dopaminy (neuroprzekźnika) oraz przewagi układu cholinergicznego (zespół neuronów przekazujących między sobą sygnały przy pomocy neuroprzekaźnika acetylocholiny). Skutkiem powstających zmian są zaburzenia ze strony układu ruchu.

Na chorobę Parkinsona częściej chorują mężczyźni niż kobiety, zwykle po 50 rż. Przyczyna choroby jest jednoznacznie nie ustalona, ponieważ w jej powstaniu współdziałają prawdopodobnie różne czynniki środowiskowe i genetyczne.

Objawy choroby Parkinsona

Do objawów choroby Parkinsona należą: wzmożone napięcie mięśniowe, zmniejszona aktywność ruchowa lub jej brak, chód drobnymi kroczkami, przodopochylenie, tendencja do upadania do przodu lub tyłu, drżenie spoczynkowe kończyn górnych i dolnych, zaburzenia mowy, maskowata twarz, zaburzenia połykania, zaburzenia węchu, bóle i kurcze mięśni, zmiana charakteru pisma (mikrografia). Ponadto występują zaparcia, zaburzenia w oddawaniu moczu, ślinotok, łojotok w obrębie twarzy, nadmierne pocenie się, impotencja, depresja, zaburzenia koncentracji, ogólne zmęczenie i osłabienie, zmiany osobowości, czyli bierność i brak samodzielności. Choroba postępuje powoli i początkowo objawy są zwykle asymetryczne.

Diagnostyka choroby Parkinsona

Rozpoznanie choroby Parkinsona, szczególnie w początkowym jej okresie sprawia wiele trudności ze względu na brak powszechnie obowiązujących kryteriów diagnostycznych. Badania obrazowe tj. tomografia komputerowa i rezonans magnetyczny wykluczają jedynie inne jednostki chorobowe. W badaniu PET (pozytonowa emisyjna tomografia komputerowa) ukazuje obniżenie metabolizmu w obrębie kory czołowej i wzgórza. Najistotniejsze są zatem występujące objawy kliniczne oraz reakcja chorego na lewodopę.

1) A. Szczeklik: "Choroby wewnętrzne", Tom 1.
2) L.P. Rowland: "Neurologia Merritta", red. H. Kwieciński, A.M. Kamińska.