Zespoły objawowe w uszkodzeniu rdzenia kręgowego

Do zespołów objawowych w uszkodzeniu rdzenia kręgowego należy zespół poprzecznego uszkodzenia rdzenia, zespół Browna-Sequarda, zespół stożka rdzeniowego, zespół sznurów tylnych.

Zespół poprzecznego uszkodzenia rdzenia

Zespół poprzecznego uszkodzenia rdzenia powstaje w wyniku poprzecznego uszkodzenia rdzenia przez uraz, krwotok, guz, proces zapalny czy zwyrodnieniowy. Poniżej uszkodzenia obserwuje się całkowite zniesienie napięcia mięśniowego, czucia, zatrzymanie stolca i moczu. Początkowo napięcie mięśni, odruchy są zniesione, zaś po pewnym czasie dochodzi do wzrostu napięcia mięśniowego i zmożonych odruchów ścięgnistych.

Zespół Browna-Sequarda

Zespół Browna-Sequarda, czyli zespół połowiczego uszkodzenia rdzenia kręgowego jest wynikiem jednostronnego uszkodzenia sznurów tylnych, drogi piramidowej i drogi rdzeniowo-wzgórzowej. Objawy to: zaburzenia czucia głębokiego, osłabienie napięcia mięśniowego po stronie uszkodzenia, zaś po stronie przeciwnej zaburzenie czucia bólu i temperatury.

Zespół stożka rdzeniowego

Zespół stożka rdzeniowego powstaje w wyniku urazu, guza. Jest to zespół objawiający się, jako nieotrzymanie lub zatrzymanie moczu lub kału, zaburzenia erekcji, zaburzenia czucia.

Zespół sznurów tylnych

Zespół sznurów tylnych jest rezultatem uszkodzenia rdzenia kręgowego powodującego zaburzenia czucia głębokiego, zaburzenia koordynacji ruchowej, obniżenie napięcia mięśniowego i zniesienie odruchów ścięgnistych. Powodem zespołu mogą być wiąd rdzenia, proces zwyrodnieniowy.