Zespoły objawowe w uszkodzeniu mózgu

Zespół ostrego rozlanego uszkodzenia mózgu charakteryzuje się obecnością zaburzeń świadomości, drgawek, zmianami w zapisie EEG. Może wystąpić w przebiegu zapalenia mózgu, ciężkiego zatrucia, urazu głowy, zaburzeń metabolicznych.

Zespół przewlekłego uszkodzenia mózgu to stan manifestujący się zaburzeniami świadomości, otępieniem, niedowładami, ruchami mimowolnymi, zaburzeniami mowy. Przyczyną są przebyte zapalenie mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, urazy głowy, przewlekłe choroby metaboliczne, kiła czy choroba Alzheimera.

Zespół wieńcowo-mózgowy to stan, w którym zmiany w mózgu są wynikiem choroby niedokrwiennej serca (zawał mięśnia sercowego, ciężkie wady zastawkowe).

Zespół psychoorganiczny jest zaburzeniem, w którym obserwowane są zaburzenia pamięci, logicznego myślenia, orientacji, emocji. Jest charakterystyczny dla przebytego zapalenia mózgu, ciężkiego urazu głowy, zatrucia.

Zespół Gertsmanna objawia się m.in. niezdolnością rozróżniania swoich palców, zaburzeniami pisania, niezdolnością do odczytywania słowa pisanego i liczenia, zaburzeniami mowy. Zespół jest skutkiem uszkodzenia zakrętu kątowego i nadbrzeżnego w półkuli dominującej.

Zespół oponowy wynika z podrażnienia opon mózgowo-rdzeniowych w rezultacie zapalenia, krwawienia podpajęczynówkowego, urazu czy guza mózgu. Do objawów należą: bóle głowy, nudności, wymioty, objawy oponowe (tj. sztywność karku, objaw Brudzińskiego, Kerniga).

Zespół piramidowy to zespół, w którym dochodzi do uszkodzenia ośrodkowego neuronu ruchowego (górnego). Manifestuje się niedowładami (osłabienie siły mięśniowej), wzmożonym napięciem mięśni, obecnością objawów patologicznych, współruchów, zrywnych skurczów mięśni, osłabieniem odruchów brzusznych.

Zespół wzgórzowy cechuje się brakiem czucia, bólem, zaburzeniami ruchu po jednej stronie ciała (przeciwnej do uszkodzenia), typowym ułożeniem ręki (tzw. ręka wzgórzowa) w pozycji, w której następuje zgięcie palców w stawach śródręczno-paliczkowych. Przyczyna zespołu wynika najczęściej ze zmian naczyniowych powodujących uszkodzenie wzgórza.

Na zespół Brunsa składają się objawy tj. silne bóle głowy pojawiające się przy nagłych zmianach pozycji głowy, wymioty, zawroty głowy, zwolnienie tętna czy zaburzenia świadomości. Zespół powstaje w rezultacie guza umiejscowionego w obrębie komór mózgu przyczyniając się do zaburzenia krążenia płynu mózgowo-rdzeniowego.