Pytania neurologiczne » Choroby naczyniowe » Zaburzenia łaknienia, ciągła senność oraz depresja po udarze niedokrwiennym mózgu

Jak podejść do rehabilitacji mamy po udarze, który był powikłaniem operacji kardiochirurgicznej (plastyki zastawki mitralnej). Mama była w ciężkim stanie na OIOMie przez 5 dni (niewydolność krążenia, spadek frakcji wyrzutowej serca poniżej 20% przed zabiegiem 60%, zaintubowana, respirator). Przeprowadzono diagnostykę obrazową mózgu (CT), pokazała zmiany niedokrwienne w płacie ciemieniowo-potylicznym prawej półkuli oraz niewielkie zmiany niedokrwienne w lewej półkuli móżdżku.

Mama ma brak apetytu, jest ciągle senna, niechęć - najgorsze przeszkody do usprawniania oraz niedowład kończyn górnych, słabe prostowniki grzbietu oraz głowy oraz ogólną zaburzoną potrzebę wykonywania czegokolwiek. Wydaje się, że również cierpi na niedowidzenie połowiczne (lewa strona).

Jakie mogą być rokowania, jak rehabilitować (ćwiczenia, ile czasu potrzeba)?
Czy stan ciągłej senność i braku łaknienia ustąpi, jeżeli tak to po jakim czasie czy może są to zmiany nieodwracalne?

Tomek

Rehabilitacja wymaga cierpliwości, zatem efekty nie będą od razu. Potrzebna jest opieka fizjoterapeutów, rodziny, która uczestniczy w rehabilitacji, ćwiczenia wykonywane są codziennie, nawet jeśli nie ma efektów. Apatia to często powikłanie udaru, można włączyć leki p/depresyjne i aktywizujące. Jeśli chodzi o brak apetytu to może być to konsekwencja depresji lub uszkodzeniu podwzgórza, gdzie jest ośrodek głodu i sytości.

lek. Tomasz Tykocki